Pages

Total Pageviews

Sunday 11 May 2014

DR TEA

3.00 P.M.

     Dari Masjid Nan Dou Ya, kami dibawa ke sebuah kedai teh atau yang diberi nama Dr Tea. Di dalam kedai ini terdapat bilik-bilik yang lengkap dengan meja dan kerusi juga kelengkapan menyediakan tea. Kami dibawa masuk ke salah sebuah bilik. Di sini kami diberi penerangan sejarah tea, jenis-jenis tea dan cara menhidangkannya. Setiap jenis tea mempunyai fungsinya yang tersendiri. Kebanyakannya adalah untuk kesihatan dan kecantikan. Mendengar penerangan tentang fungsi tea ramai yang tertarik terutama kaum wanita. Begitu juga dengan aku, tertarik dengan Jasmin tea yang berfungsi untuk kecantikan dan yang lebih teruja adalah untuk melangsingkan badan. Patutlah kebanyakan wanita China langsing-langsing belaka.
     Kami dilayan dengan penuh mesra dan setiap orang dapat merasa keenakan setiap jenis tea yang dihidangkan. Ada pula teko dan cawan yang boleh bertukar warna pada logonya apabila dituang tea yang panas ke dalamnya. Semua itu adalah cara mereka untuk menarik minat kita untuk duduk lebih lama mendengar cerita mereka. Bab merasa ni semua orang suka. Tetapi bila sampai masa mereka mempromosi harga tea, menyebabkan kami semua menggeleng kepala. Harganya sungguh tidak masuk akal. Tiga kotak tea mengikut jenisnya ditawarkan dengan harga sehingga 1000 yuan. Macam nak pengsan pun ada rasanya...cekik darah betul...ingat kami ni taukeh lombong ke... Melihatkan kami macam terkejut beruk, mereka menawarkan pula harga yang lebih rendah, kononnya tawaran istimewa untuk pengunjung2 yang datang hari ini. Tiga kotak tea + dengan tea set yang boleh berubah warna dengan harga 600 yuan daripada harga asal tadi. Mendengarkan harga yang tersangatlah tinggi itu, terus terbantut hajatku untuk membeli Jasmin Tea tadi. Nampaknya duitku yang akan langsing pula nanti. Hubby pula dah menjeling-jeling manja seolah2 memberi amaran kepadaku. Aku faham sangatlah jelingannya itu sebab aku ni jenis yang mudah terpedaya.
Amoi yang berbadan langsing memberi penerangan.

Amoi ni sedang menyediakan tea.

Semua kusyuk mendengar.

bahagian pameran tea yang kononnya berusia beratus tahun.

*INI ADALAH SALAH SATU TEMPAT YANG DIMESTIKAN OLEH KERAJAAN CHINA UNTUK DILAWATI. Banyak lagi...tunggulah ceritaku yg seterusnya.


No comments:

Post a Comment