Pages

Total Pageviews

Sunday 4 May 2014

IMPERIAL GARDEN

       Hampir 1 jam kami melawat sekitar istana dan kamar-kamar raja, kami berjalan menuju pintu keluar atau dikenali sebagai Gate of Terrestrial Tranquility halaman belakang istana. Di sinilah terletaknya sebuah taman yang diberi nama Imperial Garden (Yuhua Yuan). Dibina semasa Dinasti Ming pada tahun 1417, adalah dalam bentuk segi empat tepat dan meliputi kira-kira 12,000 meter persegi. Ini adalah tempat percutian yang peribadi untuk Kerabat Diraja dan tipikal Reka bentuk Taman Diraja Cina. Terdapat beberapa struktur dua puluh, setiap gaya yang berbeza, terdapat pokok-pokok yang ditanam berbaris, batu-batuan yang diukir, pokok bunga dan objek seperti pembakar Kemenyan gangsa dan pelbagai kesenian yang dapat menarik perhatian pengunjung. Ia adalah satu penghormatan kepada seni reka yang begitu banyak boleh dilihat dalam ruang yang agak terhad.

      Terdapat sebuah bangunan utama iaitu Dewan keamanan Imperial ( Qin'andian) yang telah dibina pada kurun ke-15. Di hadapan Dewan terdapat pokok pine yang telah berusia empat ratus tahun, dikenali sebagai Pine Permaisuri, melambangkan keharmonian antara Maharaja dan Maharani.

     Setiap empat sudut Taman terdapat sebuah astaka yang melambangkan musim-musim. Pavilion Springs adalah paling terkenal dan terletak di hujung timur laut. Dibina pada 1535 dan dipulihkan semasa Dinasti Qing.
     Keluar dari taman, kami menyusuri sungai buatan di sebelah kanan dan jalan raya yang sibuk di sebelah kiri ruang pejalan kaki. Terdapat pokok yang berbunga putih yang begitu menarik sekali. Kami berjalan kaki agak jauh juga untuk menuju ke tempat parking bas. Dari dataran pejalan kaki kami terpaksa melintas jalan raya yang sibuk. Di sini juga terdapat bas-bas yang bergerak menggunakan kuasa elektrik. Patutlah wayar elektrik berselirat di sepanjang jalan. Satu pemandangan yang luar biasa bagi kami. 

     Tamatlah lawatan kami ke Forbidden City. Destinasi seterusnya ialah menuju ke restoran untuk makan tengah hari. Hari ini makan tengah hari yang kedua di Beijing. Hidangannya lebih kurang sama tapi kali ini dapat merasa makanan laut seperti udang dan ikan. Menunya juga agak banyak. Alhamdulillah...moga segalanya dalam perlindungan Allah.
Inilah rupa bas elektrik. Di bahagian atas tu wayar yang berselirat..


ALLAHUMASYALLI'ALA MUHAMMAD....
 

Original
Having visited all the sites on the east and west sides of the Inner Court, you may leave via the Gate of Divine Might.

No comments:

Post a Comment