Pages

Total Pageviews

Sunday 1 June 2014

JADE & CRYSTAL

DAY 4

26.03.2014 (RABU)

7.00 A.M

      Hari ke 4 bercuti dan hari ke 3 di Beijing. Jadual lawatan hari ini bermula dari 7.00 pagi. Selepas sarapan, kami menaiki bas yang sedia menunggu di perkarangan hotel. Hari ini perjalanan kami agak jauh menuju ke  arah Utara Beijing. Seperti biasa, Salyna memberi penerangan tentang tempat-tempat yang akan dilawati. Tempat pertama di Jade Center. Sampai di Jade Center kami disambut oleh seorang promoter. Dia menerangkan tentang Jade kepada kami. Jade terdapat dalam pelbagai warna selain dari hijau, iaitu warna pink, ungu dan kuning.  Dia juga menunjukkan cara mengenali jade tulen dan yang palsu atau yang bermutu rendah. Jade tulen boleh memecahkan kaca. Lagi satu cara, guna tisu atau rambut. Bakar rambut atau tisu yang diikat pada jade. Rambut dan tisu tidak terbakar kerana jade menyejukkannya. Warna jade yang jernih bila diletakkan dekat cahaya, ia kelihatan seperti bertompok. Kalau jade palsu kelihatan kosong je. Lagi satu, semakin nyaring bunyi jade yang diketuk semakin tinggi kualiti jade itu. Ramai juga aku lihat pelancong dari Malaysia yang membeli jade. Aku pun buat ambik kesempatan juga, merengek-renget manja kat hubby minta dibelikan gelang. Memandangkan birthday aku tak lama lagi, akhirnya kalah juga hubby dengan rayuanku. "Terima kasih sayang... luv u so much."




       Dari Jade Center, kami dibawa ke Crystal Shop. Ramainya pelancong di sini, bukan sahaja dari Malaysia tapi dari negeri China juga ramai. Menurut Saly mereka semua kebanyakannya golongan petani dari kampung dan lain-lain provensi (Daerah). Sebelum itu kami dibawa masuk ke bilik khas untuk mendengar penerangan tentang crystal. Nampaknya semua Goverment Shop yang kami pergi, prosedur seperti ini terpaksa dilalui. Entah banyak manalah lagi Gov. Shop yang kami terpaksa pergi. Antara demonstrasi yang ditunjukkan kepada kami adalah ketahanan cermin mata daripada krystal. Cermin mata crystal tidak mudah calar dan lutsinar. Selain itu keistimewaan lain Crystal ialah berkilat dan berkilau dan menurut kepercayaan orang China boleh mengelak kejahatan.

Gambar  mayat Moi Xi Tong yang disimpan di dalam Crystal.
Glob dunia yang menunjukkan tempat-tempat pengeluaran crystal.


      Melangkah masuk ke Crystal shop, kami dihidangkan dengan pemandangan yang mengasyikkan terutama bahagian perhisan wanita. Rantai, gelang dan cincin yang begemerlapan sangat menarik perhatian pengunjung wanita. Alhamdulillah...aku dapat bertahan. Sebenarnya koleksi crystalku di rumah pun dah tak dipakai lagi. Beberapa tahun lepas, memang kegilaanku mengumpul gelang crystal daripada pelbagai warna. Aku akan memakai gelang tersebut mengikut warna baju yang aku pakai. Itulah sebab utama aku tidak membeli gelang atau cincin crystal.

         Dari Crystal shop, kami bergerak pula ke dewan pertujukan akrobatik yang terletak bersebelahan dengan crystal shop. Pertunjukan akrobatik selama satu jam itu memang tidak menegcewakan. Memang orang China terkenal dengan kemahiran mereka dalam akrobatik. Selesai pertunjukan, kami berkumpul semula untuk ke tempat seterusnya.

          Teruskanlah mengikuti ceritaku dalam entri yang seterusnya.


No comments:

Post a Comment