Pages

Total Pageviews

Saturday 26 April 2014

SUMMER PALACE

ISNIN - 24 Mac 2014 (1.00 p.m)

      Selesai makan tengah hari dan solat Zuhur+jamak Asar, kami dibawa melawat ke Summer Palace di bahagian Barat Beijing. Dalam perjalanan Miss Saly menyampaikan maklumat tentang Summer Palace yang dibina pada zaman Dinasty Ching (1644). Semua dikisahkan tanpa merujuk sebarang nota kerana semuanya telah melekat dalam memorinya. Kalau tidak macam mana boleh jadi tourist guide..memang itu kerja dia. Kagum juga aku mendengar kepetahan Miss Saly.
Masjid Fa Yuan, masjid pertama yang kami kunjungi di Bejing.

     Hampir jam 1.30 p.m rombongan kami sampai di Summer Palace. Inilah tempat lawatan pertama kami di Beijing. Urusan pembelian tiket masuk semua dilakukan oleh Miss Saly. Masuk ke kawasan istana, kami melihat sebuah tasik buatan yang sangat luas yang diberi nama Tasik Kunming. Di sinilah semua pelancong atau pengunjung akan menghabiskan masa beberapa jam kerana kawasanya sangat luas. Di tasik ini juga pelawat boleh menaiki bot untuk mengelilingi Tasik Kunming. Pelawat tidak dibenarkan masuk ke dalam istana. Kami hanya melihat dari jauh sahaja. Pemandangan di sekeliling diselaputi jerubu yang menghalang pemandangan. Kalau tidak tentu lebih menarik pemandangan di sini. 

Inilah serba sedikit tentang Summer Palace atau Istana Musim Panas yang aku copy paste daripada Wikipidia. Kalau nak tahu lebih detail kau orang Google lah sendiri...    

Istana Musim Panas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Summer Palace, an Imperial Garden in Beijing*
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
The Summer Palace in Beijing
Maklumat am
JenisCultural
Kriteriai, ii, iii
Rujukan880
Kawasan**Asia-Pacific
Sejarah inskripsi
Inskripsi1998 (Sesi 22nd)

* Nama seperti tertulis dalam Senarai Warisan Dunia
** Kawasan seperti yang dikelaskan oleh UNESCO

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Istana Musim Panas ('Yihe Yuan') terletak di pinggir bandarBeijing,China , kira-kira 15 km mengikut lebuh raya dari ibu kota Beijing. Kawasannya luas di tepi Tasik Kunming tasik buatan digali oleh manusia dan di atas Bukit Longevity (60 meter tinggi ). Keseluruhannya dilengkapi dengan balai teater, kuil, istana , jambatan gaya China , seni taman, jeti perahu naga , arca kerbau dan lain-lain. Tasik ini meniru rekabentuk [Tasik Barat]] di Hangzhou.
Kini menjadi tarikan pelancong domestik dan antarabangsa. Ia diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia Unesco pada 1998.
Asalnya dibina semasa Dinasti Jin (1644-1911) oleh Maharaja Qinlongpada 1749 .
Pada 1860 sebahagian bangunan hancur akibat perang Anglo-Perancis1960 dan Pemberontakan Boxer 1900. Tetapi 1886 dibangunkan semula mengikut arkitektur klasik China dan diberi nama baru 'Yihe Yuan'. Setelah itu Ratu Cixi menetap di sana. 

No comments:

Post a Comment